Modelhelicopter-review.nl
© Copyright Modelhelicopter-review 2011
© 2011 Modelhelicopter-review.nl. Alle rechten voorbehouden
Welkom
Home
FAQ
FBL systemen zijn niet meer weg te
denken in de rc heli’s. De diversiteit
aan verschillende systemen op de markt
blijft groeien.
Balance Your Main Blades
Het is belangrijk dat de main blades goed gebalanceerd zijn. Als de main blades uit
balans zijn, zal dit leiden tot trillingen die veel problemen kunnen geven zoals heading
hold gyro's die slecht werken, power verlies van de heli, los trillende schroeven enz. Er
zijn verschillende manieren om je blades te balanceren, meest simpele versie die voor
kleinere blades (450 en kleiner) goed werkt is het balanceren van de blades met een
rotor blade balancer. Zet de blades is de balancer vast en kijk welke er lichter is en
verzwaar deze met balancing tape ongeveer in het midden van de blade (CG punt). Bij
grotere blades boven de 450 is het belangrijk om eerst het CG punt vast te stellen om
zo te zien welk blade lichter op de punt is, om vervolgens de blades
te balanceren op het CG punt.
Tracking Your Main Blades
Trailing and Leading Edge Control
Throttle Curves
Wat is tracking, tracking wil zeggen dat de main blades precies elkaars pad volgen
(omwenteling) tijdens een hover. Als de main blades niet in elkaars pad draaien, spreek
je van een tracking probleem. Tracking problemen leiden tot trillingen, prestatie verlies,
enz. Het verhelpen van een tracking probleem gaat als volgt, plak op de blades einde
een stukje tracking tape (bv blauw en rood) breng de heli vervolgens in een stabiele
hover op oog hoogte en kijk welk blad (rood of blauw) hoger is. Bv rood is hoger en dat
is dan ook het blad wat we gaan afstellen door de blade grip link één volledige slag in
of uit te draaien om zo de pitch te verlagen (Trailing or Leading Edge control).
Controleer de tracking door de heli opnieuw in een stabiele hover op oog hoogte te
brengen en kijk of de blades nu in tracking zijn. Herhaal zo nodig deze stappen.
Pitch Curves
Wat is Trailing en Leading Edge control, rotor blades (main en tail) hebben een ronde
en een scherpe kant net als bij de vleugels van een vliegtuig, het is de ronde kant van
het blad die voor gaat in de rotatie van de draai richting van een rotor head. De ronde
kant is dus Leading (leidend) en de scherpe kant achter is Trailing Edge (achterrand).
De rotor blades worden bevestigd in de blade grips. De blade grips hebben een
bevestigingspunt waaraan de link armen zijn verbonden, het zijn deze
bevestigingspunten waar het nu allemaal om draait. De bevestigingspunten kunnen
aan de voorkant (Leading Edge) of aan de achterkant (Trailing Edge) zitten. Het zijn
deze bevestigingspunten die voor de positieve pitch (omhoog) en negatieve pitch
(omlaag) zorgen. Zo heb je dus Trailing of Leading Edge Control op de blades.
Dual Rates
End Points
Exponential
Een throttle curve is in feite de besturing van het toerental. Met een throttle curve
kunnen we bepalen hoe snel het toerental oploopt tijdens de collective stick input. Er
zijn meerdere vormen om een throttle curve in te stellen, zo kun je een curve maken
die geleidelijk oploopt naar mate er meer pitch gevraagd wordt (gecombineerd throttle
pitch verhouding) en je kunt een flate curve instellen (een constant en gelijk toerental).
De curves worden in een aantal programmeerbare stappen van 5 of 7 ingesteld dit
verschilt per type zender.
Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur qua throttle/-pitch curve instellingen, ook het
vlieggedrag, sport of 3D vraagt om bepaalde instellingen. Je kunt verschillende curves
instellen in verschillende flight modes, normal, IDLE1 (sport), IDLE2 (3D).
Een pitch curve is een instelling waarmee we de hoek van de rotorbladen kunnen
veranderen. Met een pitch curve kunnen we bepalen in welke graden de rotorbladen
staan bij een bepaalde hoeveelheid collective stick input. Een pitch curve is op
verschillende manieren in te stellen naar gelang je vliegstijl. Een 3D piloot zal zijn curve
zo instellen dat hij eveneel positief als negatief pitch heeft om zijn heli ook inverted te
kunnen vliegen (-12 / +12). Een beginner daar in tegen zal zijn curve bv vanaf -10%
geleidelijk naar +100% (-3 naar +12 graden) pitch zetten. Een pitch curve is in stappen
van 5 of 7 instelbaar op de zender, dit verschilt per type zender. Ieder heeft zo zijn
eigen voorkeur qua pitch curve instellingen, bepalend is bv het vlieggedrag en niveau
van de piloot maar ook wat voor type heli je vliegt.
Dual Rate is een methode om de uitslag van servo’s binnen de gestelde end points te
verkleinen of te vergroten met een druk op de switch. Als je een curve bekijkt dan zie je
normaal een rechte (linear) lijn van links onder naar rechts boven. Met een dual rate
instelling van bv 75% zal bij 100% stick uitslag en 100% end point de servo maar 75%
uitslaan. Je kunt dual rate gebruiken om je piro rate in te stellen of
wanneer je bv wil leren hoveren en je de heli wat kalmer op de stick wil
laten reageren, je kunt bijvoorbeeld de aileron elevator en pitch servo
instellen met 75% dual rate en daarmee de heli beter onder controle
houden. Dual rate wordt ook vaak bij model vliegtuigen gebruikt, om zo
de uitslag van flaps te beperken of te vergroten bij 3D vluchten.
Exponential of ook wel Expo genoemd is een methode om de gevoeligheid in het
midden van de stick (center stick) minder of juist meer gevoelig te maken. In
tegenstelling tot dual rate heb je bij gebruik van expo wel behoud van volledige end
point bereik (servo uitslag) waar nodig. Expo wordt veel gebruikt door piloten om zo de
heli rond center stick minder nerveus te kunnen besturen. Expo
instellingen kun je bij de meeste zenders programmeren onder een
switch naar keuze. Let wel dat bij een flybarless heli de expo door de
FBL controller wordt ingeregeld bv (normal, sport, extreme mode) en je
dus geen expo in je zender moet instellen, mits de FBL controller in
transmitter mode staat.
End Points Adjustment ‘EPA’ of ook wel Travel adjustment of Adjustable Travel Volume
‘ATV’ genoemd. EPA is een zender instelling die voor elk servo kanaal controleert hoe
ver aan elke zijde van het midden een servo zal bewegen. De eindpunten kunnen
afzonderlijk worden ingesteld weerskanten van uit het midden. Op een moderne zender
zijn de eindpunten (end points) geen vast bereik, maar slechts een schaalfactor, dat wil
zeggen met de eindpunten ingesteld op 50% zullen de servo’s de helft van de normale
afstand uitslaan. Normaal gesproken staat de zender standaard ingesteld met de end
points op 100% travel (servo uitslag beide kanten op) met een limiet travel van 155%
bij Futaba. End points worden bijvoorbeeld gebruikt om cyclic pitch of collective pitch
travel aan te passen.
Gyro
Up
Wat is een gyro nu eigenlijk en waar dient deze voor. Bij een rc heli veranderd de
(reactive torque) koppel van de main rotor constant. Elke verandering in rpm snelheid
of verandering in pitch van de rotor bladen, leidt tot een overeenkomstige verandering
in koppel en proberen de staart van de heli te doen rond draaien (spinnen). Wind speelt
hier ook een rol in, elke verandering van wind op de staart zal voor een verandering
van richting zorgen. Om deze ongewilde richtingsveranderingen te compenseren heb je
een gyro nodig. Een gyro is een klein apparaat dat een yaw (links of rechts slingeren)
beweging van de heli detecteert en automatisch een corrigerend commando stuurt
naar de staart servo omzo de beweging te stoppen / beperken.
Modelhelicopter-review is een site
boordevol informatie en reviews over
modelhelicopters en alles wat daar bij
komt kijken.
Wat doen we
We geven heli lessen voor beginners en
vliegers die een stapje verder willen.
Bieden compleet geassembleerd en
afgestelde heli’s aan.
Bieden hulp bij het afstellen en test
vliegen van je heli. Bouw je liever zelf
je heli maar wil je dat wij de
elektronica voor je plaatsen of alleen
afstellen, kortom alles is mogelijk.
Ook voor drone reparatie en afstelling
ben je bij ons aan het juiste adres.
Wacht niet en maak snel een afsraak.