Modelhelicopter-review.nl © Copyright Modelhelicopter-review 2011 © 2011 Modelhelicopter-review.nl. Alle rechten voorbehouden Welkom Logo Home FAQ FBL systemen zijn niet meer weg te denken in de rc heli’s. De diversiteit aan verschillende systemen op de markt blijft groeien. Balance Your Main Blades    Het is belangrijk dat de main blades goed gebalanceerd zijn. Als de main blades uit balans zijn, zal dit leiden tot trillingen die veel problemen kunnen geven zoals heading hold gyro's die slecht werken, power verlies van de heli, los trillende schroeven enz. Er zijn verschillende manieren om je blades te balanceren, meest simpele versie die voor kleinere blades (450 en kleiner) goed werkt is het balanceren van de blades met een rotor blade balancer. Zet de blades is de balancer vast en kijk welke er lichter is en verzwaar deze met balancing tape ongeveer in het midden van de blade (CG punt). Bij grotere blades boven de 450 is het belangrijk om eerst het CG punt vast te stellen om zo te zien welk blade lichter op de punt is, om vervolgens de blades te balanceren op het CG punt.     Tracking Your Main Blades    Trailing and Leading Edge Control    Throttle Curves    Wat is tracking, tracking wil zeggen dat de main blades precies elkaars pad volgen (omwenteling) tijdens een hover. Als de main blades niet in elkaars pad draaien, spreek je van een tracking probleem. Tracking problemen leiden tot trillingen, prestatie verlies, enz. Het verhelpen van een tracking probleem gaat als volgt, plak op de blades einde een stukje tracking tape (bv blauw en rood) breng de heli vervolgens in een stabiele hover op oog hoogte en kijk welk blad (rood of blauw) hoger is. Bv rood is hoger en dat is dan ook het blad wat we gaan afstellen door de blade grip link één volledige slag in of uit te draaien om zo de pitch te verlagen (Trailing or Leading Edge control). Controleer de tracking door de heli opnieuw in een stabiele hover op oog hoogte te brengen en kijk of de blades nu in tracking zijn. Herhaal zo nodig deze stappen.  Pitch Curves    Wat is Trailing en Leading Edge control, rotor blades (main en tail) hebben een ronde en een scherpe kant net als bij de vleugels van een vliegtuig, het is de ronde kant van het blad die voor gaat in de rotatie van de draai richting van een rotor head. De ronde kant is dus Leading (leidend) en de scherpe kant achter is Trailing Edge (achterrand). De rotor blades worden bevestigd in de blade grips. De blade grips hebben een bevestigingspunt waaraan de link armen zijn verbonden, het zijn deze bevestigingspunten waar het nu allemaal om draait. De bevestigingspunten kunnen aan de voorkant (Leading Edge) of aan de achterkant (Trailing Edge) zitten. Het zijn deze bevestigingspunten die voor de positieve pitch (omhoog) en negatieve pitch (omlaag) zorgen. Zo heb je dus Trailing of Leading Edge Control op de blades. Dual Rates    End Points    Exponential    Een throttle curve is in feite de besturing van het toerental. Met een throttle curve kunnen we bepalen hoe snel het toerental oploopt tijdens de collective stick input. Er zijn meerdere vormen om een throttle curve in te stellen, zo kun je een curve maken die geleidelijk oploopt naar mate er meer pitch gevraagd wordt (gecombineerd throttle pitch verhouding) en je kunt een flate curve instellen (een constant en gelijk toerental). De curves worden in een aantal programmeerbare stappen van 5 of 7 ingesteld dit verschilt per type zender. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur qua throttle/-pitch curve instellingen, ook het vlieggedrag, sport of 3D vraagt om bepaalde instellingen. Je kunt verschillende curves instellen in verschillende flight modes, normal, IDLE1 (sport), IDLE2 (3D). Een pitch curve is een instelling waarmee we de hoek van de rotorbladen kunnen veranderen. Met een pitch curve kunnen we bepalen in welke graden de rotorbladen staan bij een bepaalde hoeveelheid collective stick input. Een pitch curve is op verschillende manieren in te stellen naar gelang je vliegstijl. Een 3D piloot zal zijn curve zo instellen dat hij eveneel positief als negatief pitch heeft om zijn heli ook inverted te kunnen vliegen (-12 / +12). Een beginner daar in tegen zal zijn curve bv vanaf -10% geleidelijk naar +100% (-3 naar +12 graden) pitch zetten. Een pitch curve is in stappen van 5 of 7 instelbaar op de zender, dit verschilt per type zender. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur qua pitch curve instellingen, bepalend is bv het vlieggedrag en niveau van de piloot maar ook wat voor type heli je vliegt. Dual Rate is een methode om de uitslag van servo’s binnen de gestelde end points te verkleinen of te vergroten met een druk op de switch. Als je een curve bekijkt dan zie je normaal een rechte (linear) lijn van links onder naar rechts boven. Met een dual rate instelling van bv 75% zal bij 100% stick uitslag en 100% end point de servo maar 75% uitslaan. Je kunt dual rate gebruiken om je piro rate in te stellen of wanneer je bv wil leren hoveren en je de heli wat kalmer op de stick wil laten reageren, je kunt bijvoorbeeld de aileron elevator en pitch servo instellen met 75% dual rate en daarmee de heli beter onder controle houden. Dual rate wordt ook vaak bij model vliegtuigen gebruikt, om zo de uitslag van flaps te beperken of te vergroten bij 3D vluchten. Exponential of ook wel Expo genoemd is een methode om de gevoeligheid in het midden van de stick (center stick) minder of juist meer gevoelig te maken. In tegenstelling tot dual rate heb je bij gebruik van expo wel behoud van volledige end point bereik (servo uitslag) waar nodig. Expo wordt veel gebruikt door piloten om zo de heli rond center stick minder nerveus te kunnen besturen. Expo instellingen kun je bij de meeste zenders programmeren onder een switch naar keuze. Let wel dat bij een flybarless heli de expo door de FBL controller wordt ingeregeld bv (normal, sport, extreme mode) en je dus geen expo in je zender moet instellen, mits de FBL controller in transmitter mode staat. End Points Adjustment ‘EPA’ of ook wel Travel adjustment of Adjustable Travel Volume ‘ATV’ genoemd. EPA is een zender instelling die voor elk servo kanaal controleert hoe ver aan elke zijde van het midden een servo zal bewegen. De eindpunten kunnen afzonderlijk worden ingesteld weerskanten van uit het midden. Op een moderne zender zijn de eindpunten (end points) geen vast bereik, maar slechts een schaalfactor, dat wil zeggen met de eindpunten ingesteld op 50% zullen de servo’s de helft van de normale afstand uitslaan. Normaal gesproken staat de zender standaard ingesteld met de end points op 100% travel (servo uitslag beide kanten op) met een limiet travel van 155% bij Futaba. End points worden bijvoorbeeld gebruikt om cyclic pitch of collective pitch travel aan te passen.   Gyro   Up Wat is een gyro nu eigenlijk en waar dient deze voor. Bij een rc heli veranderd de (reactive torque) koppel van de main rotor constant. Elke verandering in rpm snelheid of verandering in pitch van de rotor bladen, leidt tot een overeenkomstige verandering in koppel en proberen de staart van de heli te doen rond draaien (spinnen). Wind speelt hier ook een rol in, elke verandering van wind op de staart zal voor een verandering van richting zorgen. Om deze ongewilde richtingsveranderingen te compenseren heb je een gyro nodig. Een gyro is een klein apparaat dat een yaw (links of rechts slingeren) beweging van de heli detecteert en automatisch een corrigerend commando stuurt naar de staart servo omzo de beweging te stoppen / beperken. Modelhelicopter-review is een site boordevol informatie over modelhelicopters en alles wat daar bij komt kijken. Wat doen we We geven heli lessen voor beginners en vliegers die een stapje verder willen. Bieden compleet geassembleerd en afgestelde heli’s aan. Bieden hulp bij het afstellen en test vliegen van je heli. Bouw je liever zelf je heli maar wil je dat wij de elektronica voor je plaatsen of alleen afstellen, kortom alles is mogelijk. Ook voor drone reparatie en afstelling ben je bij ons aan het juiste adres Ook geven we korte reviews over nieuwe modellen en uitleg over allerlei toebehoren die met heli’s te maken hebben en nog veel meer.